Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Zarządzenie nr 17/2022 Starosty Powiatu Bartoszyckiego
z dnia 09.03.2022 r.
w sprawie przyjęcia „Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”
Na podstawie art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 8 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2022 poz.528) oraz art. 14 ust. 2, pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r.,
poz. 1062) zarządzam co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi” potrzebami stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Koordynację wdrożenia Planu działania, o którym mowa w § 1 powierza się koordynatorowi ds. dostępności.
§ 3. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Promocji i Strategii.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
J. Zbigniew Nadolny
Starosta Powiatu Bartoszyckiego
Załącznik do Zarządzenia nr 17/2022 Starosty Powiatu Bartoszyckiego z dn. 09.03.2022 r. w sprawie przyjęcia Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Stosownie do przepisów artykułu 14, w związku z artykułem 6 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ustala się "Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”
Budynek przy ul. Grota Roweckiego 1
1. Przeprowadzenie przez koordynatora do spraw dostępności oględzin budynku Starostwa Powiatowego w Bartoszycach przy ul. Grota Roweckiego 1 pod kątem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami określonymi w przepisach ustawy.
2.Dokonanie przez koordynatora analizy funkcjonującej dostępności w budynku Starostwa Powiatowego w Bartoszycach i opracowanie propozycji zmian w zakresie:
- architektonicznym,
- cyfrowym,
- informacyjno – komunikacyjnym
Termin realizacji do 31 grudnia 2022 roku.
3. Dokonanie analizy sytuacji, a w razie konieczności opracowanie i wdrażanie niezbędnych zmian mających na celu zapewnienie minimalnych wymagań w zakresie dostępności w siedzibie Starostwa Powiatu Bartoszyckiego, określonych w artykule 6 ustawy, we wszystkich trzech obszarach:
- Dostępność architektoniczna:
zapewnić informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy |
zapewnić wstęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, |
zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. |
Dostosowanie co najmniej 1 łazienki dla osób niepełnosprawnych |
- Dostępność cyfrowa: obowiązek przestrzegania ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. - Dostępność informacyjno – komunikacyjna:
obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się , o których mowa w artykule 3 punkt 5 ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (poczta elektroniczna, SMS, MMS, strony internetowe), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje, |
instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia, |
Termin realizacji do 30 września 2023 roku.
4. Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, Urząd nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. Termin realizacji – bieżące monitorowanie.
Budynek Starostwa Powiatowego przy ul. Lipowej 1
1. Przeprowadzenie przez koordynatora do spraw dostępności oględzin budynku Starostwa Powiatowego w Bartoszycach przy ul. Lipowej 1 pod kątem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami określonymi w przepisach ustawy.
2.Dokonanie przez koordynatora analizy funkcjonującej dostępności w budynku Starostwa Powiatowego w Bartoszycach i opracowanie propozycji zmian w zakresie:
- architektonicznym,
- informacyjno – komunikacyjnym
Termin realizacji do 31 grudnia 2022 roku.
3. Dokonanie analizy sytuacji, a w razie konieczności opracowanie i wdrażanie niezbędnych zmian mających na celu zapewnienie minimalnych wymagań w zakresie dostępności w siedzibie Starostwa Powiatu Bartoszyckiego, określonych w artykule 6 ustawy, we wszystkich trzech obszarach:
- Dostępność architektoniczna:
zapewnić informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy |
zapewnić wstęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, |
zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. |
- Dostępność informacyjno – komunikacyjna:
obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się , o których mowa w artykule 3 punkt 5 ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (poczta elektroniczna, SMS, MMS, strony internetowe), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje, |
instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia, |
zapewnienie na stronie internetowej Starostwa Powiatu Bartoszyckiego informacji o zakresie działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania (ETR), zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku. |
Termin realizacji do 30 września 2023 roku.
4. Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, Urząd nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. Termin realizacji – bieżące monitorowanie.
Budynek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bartoszycach przy ul. Limanowskiego 11
1. Przeprowadzenie przez koordynatora do spraw dostępności oględzin budynku Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bartoszycach przy ul. Limanowskiego 11
pod kątem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami określonymi w przepisach ustawy.
2.Dokonanie przez koordynatora analizy funkcjonującej dostępności w budynku Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bartoszycach i opracowanie propozycji zmian w zakresie:
- architektonicznym,
- cyfrowym,
- informacyjno – komunikacyjnym
Termin realizacji do 31 grudnia 2022 roku.
3. Dokonanie analizy sytuacji, a w razie konieczności opracowanie i wdrażanie niezbędnych zmian mających na celu zapewnienie minimalnych wymagań w zakresie dostępności w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bartoszycach, określonych w artykule 6 ustawy, we wszystkich trzech obszarach:
- Dostępność architektoniczna:
zapewnić informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy, |
zapewnić wstęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, |
zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. |
wymienić drzwi wejściowe do budynku na drzwi z czujnikiem ruchu, |
wyznaczenie ścieżki komunikacyjnej dla osób niewidomych i niedowidzących poprzez montaż linii naprowadzających i pól uwagi, |
montaż barierek w ciągach komunikacyjnych budynku |
- Dostępność cyfrowa: obowiązek przestrzegania ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. - Dostępność informacyjno – komunikacyjna:
obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się , o których mowa w artykule 3 punkt 5 ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (poczta elektroniczna, SMS, MMS, strony internetowe), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje, |
instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia, |
zapewnienie na stronie internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bartoszycach informacji o zakresie działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania (ETR), zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku. |
Termin realizacji do 30 września 2023 roku.
6. Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, PCPR nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. Termin realizacji – bieżące monitorowanie.
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z artykułem 11 ustawy. Pierwszy raport sporządzany jest w terminie do 31 marca 2021 roku – kolejny w terminach przewidzianych w ustawie.
Sporządziła:
Ewa Izdebska koordynator do spraw dostępności